Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie chodzi o pieczątkę, tylko o bezpieczeństwo. Nie tylko nasze

redakcja
Radek Koleśnik
Rozmowa z Januszem Kruszyńskim, kierownikiem Stacji Kontroli Pojazdów.

Mechanika odwiedzamy, żeby mieć sprawne auto i jeździć bezpiecznie. Po co nam stacja kontroli pojazdów?
- Niektórzy kierowcy mówią, że przyszli po pieczątkę. To błąd, bo odwiedziny na naszej stacji nie powinny być tylko formalnością. Według badań Instytutu Transportu Samochodowego, w 2009 roku średni wiek eksploatowanego auta w Polsce wynosił 12 – 13 lat. Im większy przebieg, tym większe zużycie eksploatacyjne, co oznacza, że poszczególne mechanizmy i układy pojazdu tracą swą pierwotną sprawność techniczną. A zły stan techniczny stanowi częstą przyczynę wypadków.

Jaki jest zakres badań przeprowadzanych przez specjalistów w stacjach kontroli pojazdów?

- Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo jazdy. Sprawdzamy między innymi sprawność hamulców, ewentualne luzy układu kierowniczego i zawieszenia, a także sprawność silnika, amortyzatorów i oświetlenia.

Gdzie w Koszalinie kierowcy znajdą stacje Zachodniopomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego?

- Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów mieści się przy ul. Mieszka I 39, czyli obok siedziby ZORD. Mamy też stację kontroli pojazdów przy ul. Batalionów Chłopskich 43.

Zaczęła się jesień, niedługo kierowcy będą musieli zmienić opony na zimowe. Każdego roku wielu z nich zwleka, licząc na to, że zaoszczędzą na paliwie. Jak ich przekonać, że bezpieczeństwo jest ważniejsze niż pieniądze?
- Guma, z której jest wykonana opona, to mieszanka różnych substancji. Opony letnie mają mniejszą przyczepność przy chłodniejszych temperaturach. Do tego zimą jezdnia jest bardziej śliska, bo na przykład znajduje się na niej topniejący śnieg. Jeśli więc przez kilka dni temperatura wynosi mniej niż 7 stopni, właściciele aut powinni zmienić opony na zimowe. Dłuższa droga hamowania może oznaczać wypadek, który niesie za sobą zarówno straty materialne, jak i ryzyko utraty życia. Nie tylko życia kierowcy, który zaniedbał wymiany, ale i innych uczestników ruchu.

O czym jeszcze musi pamiętać kierowca o tej porze roku?

- Powinien sprawdzić układ hamulcowy, kierowniczy, a także amortyzatory.

Od sierpnia tego roku możemy sprowadzać samochody z kierownicą po prawej stronie. Czy jednak poruszanie się takim autem w Europie kontynentalnej, gdzie obowiązuje ruch prawostronny, nie zwiększa ryzyka wypadku?
- Zapewne zwiększa, zwłaszcza na polskich drogach. Istotne jest, że prawo nakazuje przeprowadzenie okresowego badania technicznego przed pierwszą rejestracją oraz przystosowania pojazdu, jeśli chodzi o światła mijania, lusterka wsteczne i światła przeciwmgłowe tylne. Trzeba też wyskalować licznik w kilometrach , a prędkościomierz w kilometrach na godzinę.

Zakup używanego samochodu to ryzyko nie tylko wtedy, kiedy auto pochodzi z Anglii.

- To prawda, dlatego MSWiA uruchomiło stronę www.historia-pojazdu.gov.pl. Warto tam zajrzeć, tym bardziej że usługa jest darmowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koszalin.naszemiasto.pl Nasze Miasto