Zdrowe pomysły na dania, które nie są kompromisem ze smakiem

Joanna Boroń
Alla Boroń
Udostępnij:
Zacznę się zdrowo odżywiać. Schudnę. Rzucę słodycze. To najpopularniejsze z noworocznych postanowień. Jeśli i wy macie je na liście podrzucamy wam zdrowe pomysły.

Dziś mamy dla was kilka patentów na dania, które są tak dobre, że trudno uwierzyć, że są też i zdrowe. Warto na stałe wpisać je do swojego jadłospisu na dłużej.

Dobrą metodą na odjęcie kalorii i dodanie do zdrowych dań smaku jest pieczenie warzyw z dodatkiem orientalnych przypraw i sosów. Małym nakładem sił można uzyskać rewelacyjne efekty.

Zaczynamy od warzyw - oczywiście klasyka to korzeniowe takie jak burak, pietruszka, seler czy marchewka i oczywiście słodki ziemniak, czyli batat. Ale rewelacyjne efekty uzyskamy też piekąc kalafiora, albo brukselkę. Zacznijmy od warzyw korzeniowych. To idealny dodatek do mięsa lub ryby albo baza sałatki (podpowiadamy, że taka sałatka to też dobry pomysł na zdrowe drugie śniadanie przy pracowym biurku). Warzywa myjemy, możemy obrać, albo porządnie wyczyścić skórkę. Kroimy w podobnej ilości kawałki - słupki, kostkę czy plastry.

Czas na przyprawy - to one zwykłe warzywa zmieniają w niezwykłe danie. Trudno tu podać dokładne proporcje - raczej chodzi o pomysł jak połączyć składniki. Bazą jest oliwa albo olej. Nie potrzebujemy do dużo, warzywa nie mają w nim „pływać”. Na blaszkę warzyw (2 bataty, 4 marchewki, dwa buraki i dwie pietruszki) potrzebujemy 3-4 łyżki oleju, łyżeczkę soli i przyprawy. Rewelacyjny jest kumin, który daniom dodaje orientalnego smaku, może to też być garam masala, albo curry (jeśli mamy takie z solą to zmniejszamy ilość soli).

Bataty, marchewki i buraczki zyskują, gdy dodamy im ognia, czyli płatków chilli, albo wędzonej ostrej papryki. Warzywa mieszamy z oliwą. Dodajemy do warzyw. Mieszamy tak by nasza aromatyczna oliwa oblepiła warzywa. Wykładamy całość na blaszkę (by odjąć sobie pracy przy jej szorowaniu, warto użyć papieru do pieczenia).

Warzywa pieczemy w temperaturze około 200 stopni - w zależności od wielkości kawałków zajmie nam to około 30- 40 minut. Bataty będą najbardziej miękkie, buraczki nawet jak się upieką będą lekko twarde.

Takie warzywa możemy zamiast ziemniaków podać do dowolnego dania. Możemy też zjeść je jako warzywny obiad w towarzystwie prostego sosu - gęsty jogurt doprawiamy przyprawami, które posłuży nam do przygotowania warzyw, oraz odrobiną soku z cytryny.

Warzywa możemy też podać jako sałatkę - np. pokruszone fetą czy kozim serem.

Fenomenalnie smakuje też pieczony kalafior - różyczki, albo plastry kalafiora nacieramy aromatyczną oliwą i pieczemy aż się zrumienią. Podajemy podobnie jak pieczone warzywa korzeniowe. Albo miksujemy na zdrową i przepyszną pastę do kanapek.

W piekarniku upiec możemy też brukselkę - obtoczona oliwą z solą i pieprzem i oprószona odrobiną parmezan będzie smakować wybornie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Bezkręgowce w herbacie? Zdumiewające badanie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie