Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wsparcie na starcie! Nasz Ekonom przekonuje: ten projekt działa

Katarzyna Chybowska
Katarzyna Chybowska
ZS nr 11 w Koszalinie
Zajęcia wyrównawcze, ale przede wszystkim koła tematyczne rozwijające zainteresowania młodych ludzi - to elementy projektu EFS Wsparcie na starcie!, który już prawie trzy lata funkcjonuje w Zespole Szkół nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Koszalinie.

Projekt to ponad 500 tys. zł wydanych na rozwój i podnoszenie tzw. kompetencji kluczowych, które w przyszłości pozwolą na lepszy start w dorosłe życie uczniom Ekonoma.

- W projekcie biorą udział dwie szkoły wchodzące w skład naszego zespołu: Technikum Zawodowe oraz Technikum Handlowe - wyjaśnia Paulina Brończyk, koordynator projektu w ZS nr 1 w Koszalinie. - Część godzin poświęcona jest na zajęcia wyrównawcze, ale część to zajęcia rozwijające zainteresowania i pasje. W obu przypadkach prowadzimy rekrutację i uczniowie muszą spełnić określone kryteria. Zdarza się, szczególnie w przypadku zajęć rozwijających, że tworzymy listy oczekujących. Jeśli ktoś stwierdza, że te zajęcia nie są dla niego albo z innych powodów nie może w nich uczestniczyć, kolejna osoba wchodzi na jego miejsce.

Wsparcie na starcie! Nasz Ekonom przekonuje: ten projekt działa

Z proponowanych zajęć od początku trwania projektu, czyli od listopada 2017 r., skorzystało 240 uczniów z Technikum Zawodowego oraz 160 z Technikum Handlowego.

- Siłą tych zajęć są na pewno małe grupy, 8- , czasami 10-osobowe. To pozwala na prawdziwy kontakt z młodzieżą, niemal indywidualne podejście - podkreśla nasza rozmówczyni.

W Technikum Zawodowym prowadzone są zajęcia z języka polskiego oraz geografii, w Technikum Handlowym są to język angielski, matematyka oraz również geografia. W szkole pojawiły się dzięki programowi też koła teatralne, filmowe, czy dziennikarskie, koło aktywnego odbiorcy dzieła sztuki i warsztaty komunikacyjne.- Młodzież, dzięki prowadzonym zajęciom, staje się świadomym odbiorcą kultury. Co roku w ramach projektu zabieramy uczniów na różne kulturalne wydarzenia. W tym roku będzie to musical „Wiedźmin” w Teatrze Muzycznym w Gdyni - dodaje Paulina Brończyk.

Przekazane dofinansowanie przekłada się na realne godziny pracy z uczniami. Wystarczy podać przykład 720 godzin zajęć matematycznych- wyrównawczych i taka sama liczba zajęć poświęconych dla maturzystów z języka polskiego, które odbyły się w ciągu trzech lat.

To w szkole zostanie

Mimo, że projekt właśnie dobiega końca i nie wiadomo jeszcze, czy będzie kolejna jego odsłona, to w szkole pozostanie po nim wiele bardzo przydatnych rzeczy. - Dzięki dofinansowaniu udało nam się zakupić między innymi tablice interaktywne, rzutniki, wizualizery, kamerę cyfrową, ale też trzy szafy mobilne, w których znajduje się po 15 laptopów z dostępem do internetu dla uczniów. Poza tym kupiliśmy poradniki dla maturzystów z geografii, języka angielskiego i języka polskiego, gry dydaktyczne z przeznaczeniem zarówno do zajęć humanistycznych, jak i ścisłych - wymienia koordynatorka projektu.

Nie tylko dla uczniów
- Dzięki programowi również nauczyciele mogą się rozwijać. Widać to choćby na przykładzie przedmiotów ścisłych. W przypadku matematyki, poza typowymi zajęciami wyrównawczymi, pojawiły się też warsztaty. Te zajęcia są ciekawsze dzięki pracowniom mobilnym sfinansowanym w ramach programu. Dzięki nim młodzież realnie pracuje przy komputerach, jeden do jednego, czyli każdy uczeń ma swojego laptopa, w którym wykonuje różne zadania w formie programów komputerowych choćby Geogebry - podkreśla Szymon Konefał, dyrektor ZS nr 1 w Koszalinie. - Dodatkowo nauczyciele zauważyli dzięki projektowi nowe możliwości i sięgają po kolejne kursy, szkolenia rozwijające swoje umiejętności.

Dzięki projektowi zatrudniony został nauczyciel metodyk, który swoją wiedzą, a przede wszystkim doświadczeniem, może wspierać pozostałych pedagogów.

- Doradca metodyczny wspiera nauczycieli w podejmowaniu innowacyjnych rozwiązań prowadzonych zajęć, służy pomocą w stworzeniu programu, prowadzi indywidualne konsultacje dla nauczycieli realizujących zajęcia projektowe. Na pewno to wsparcie jest dla nas bardzo ważne - podkreśla pani Paulina.

Potwierdzenie? Wyniki matury

Jeśli ktoś oczekuje dowodów na to, że projekt Wsparcie na starcie! działa, wystarczy spojrzeć i porównać wyniki matury w Ekonomie. - W tym roku jest to bardzo dobra zdawalność egzaminu dojrzałości w naszej szkole. Skutkuje to tym, że mamy ponad dziewięćdziesiąt parę procent zdawalności, co oznacza, że wybijamy się ponad średnią liceów i techników. To pokazuje, że poszukiwanie nowych metod przekłada się bezpośrednio na wyniki kształcenia - zapewnia dyrektor ZS nr 1.

Tym, co liczy się nawet bardziej dla nauczycieli niż egzaminy, jest to, jakie zmiany zachodzą w uczniach, dzięki dodatkowym zajęciom.

- Młodzi ludzie stają się odważniejsi, potrafią świetnie argumentować swoje zdanie. Chętnie zabierają publicznie głos, występują na scenie. Wielokrotnie zdarza się tak, że ci uczniowie, którzy byli nieśmiali, obawiali się np. występów publicznych, teraz tworzą życie szkoły, chętnie włączają się w różne szkolne przedsięwzięcia - mówi z dumą koordynatorka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koszalin.naszemiasto.pl Nasze Miasto