Pilne jest - i z tym zgadzają się wszyscy zainteresowani - przebudowanie wrót sztormowych na Kanale Jamneńskim w ten sposób, by umożliwione zostały migracja ryb oraz wlew wody morskiej do jeziora Jamno. Po to właśnie wybrano w przetargu firmę Energa Invest, która miała opracować pilny wariant naprawczy, a później, już na spokojnie, skupić się na zbadaniu i opracowaniu całościowej koncepcji przebudowy węzła wodnego na kanale, łącznie z umożliwieniem żeglugi między Jamnem a Bałtykiem.
Jednak w piątek przedstawiciele Regonalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie poinformowali nas, że „wariant naprawczy dla wrót sztormowych (czyli wspomniane umożliwienie migracji ryb i wlewu wody morskiej do jeziora) zakończy się najpóźniej w trzecim kwartale 2020 roku”. Wprawdzie „dobiega końca przygotowywanie dokumentacji przetargowej” oraz „zaktualizowany harmonogram prac zakłada ogłoszenie w tym roku przetargu”, to prace nie skończą się wcześniej niż za rok.
Urzędnicy zadeklarowali na razie, że w tym roku odbędą się konsultacje społeczne, na których przedstawione zostaną trzy warianty przebudowy węzła wodnego na kanale, które przygotuje wspomniana Energa Invest. Podsumowując: migracja ryb i wymiana wody między Jamnem a Bałtykiem będą możliwe za rok. O reszcie, m.in. umożliwieniu żeglugi na kanale, będziemy wszyscy dopiero dyskutować, podczas konsultacji społecznych.
- Przypomnę tylko, że wcześniej deklarowano, iż wariant naprawczy będzie gotowy w tym roku - zauważa Krzysztof Najda z Fundacji Ekologicznej Jantar. - A czas gra rolę, bo jezioro umiera - podkreśla. - Zdajemy sobie z tego sprawę. Kanał jest dla nas priorytetem - odpowiadają więc ponownie, jak zwykle z patosem, w RZGW.
Zobacz także: Konferencja dot. jeziora Jamno
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?